Tomēr liela daļa šī tirgus potenciāla netiek izmantota, jo mazie tirgotāji kūtri ievieš tehnoloģijas, kas varētu paaugstināt viņu efektivitāti un peļņu. Šajā rakstā piedāvājam trīs praktiskas stratēģijas, kas palīdzētu šo situāciju mainīt - komentē Edijs Tanons, SIA "Datakom" inovāciju direktors.
Lietotājam draudzīgu digitālo risinājumu adaptācija: izvēlēties un pielāgot digitālās tehnoloģijas tā, lai tās būtu viegli saprotamas lietotājam
Te varam iekļaut mobilās lietotnes, kas piedāvā efektīvāku krājumu pārvaldību, kases POS sistēmas, maksājumu transakcijas apstrādes rīkus, un uzņēmuma resursu plānošanas (ERP) sistēmas, kas uzlabo datu saglabāšanu un pārdošanas pārvaldību. Vietējā informācijas tehnoloģiju piedāvājumā ir pieejamas dažādas pārdošanas procesa digitalizācijas sistēmas, un, izvēloties sev derīgo, uzņēmējam ir jāpievērš uzmanība, cik ātri un ērti viņš spēs iemācīt saviem darbiniekiem šīs sistēmas lietot, cik ērti viņam pašam būs ikdienā ieraudzīt svarīgos pārdošanas datus un vai uzņēmējam būs nepieciešamas ilgstošas IT konsultantu atbalsta stundas, lai ieviestu un lietotu digitālo risinājumu. Uzmanība jāpievērš arī ikdienas rutīnas darba automatizācijas iespējai, tā, piemēram, ikdienā kases žurnāla datu savākšana un aizpildīšana nav sarežģīta, taču kopumā mēnesī tas atņem uzņēmēja un darbinieku laiku - šādus monotonus ikdienas darbus var un vajag automatizēt, lai paaugstinātu efektivitāti.
Finanšu šķēršļu samazināšana: atvieglot finanšu slogu, ar ko saskaras uzņēmumi, kas vēlas ieviest digitālus pārdošanas rīkus
Pirmkārt, jau šobrīd ir pieejams ES uzņēmumu atbalsts procesu digitalizācijai. Otrkārt, ilgtermiņā finanšu slogu var mazināt, pārskatot dažādu veikto maksājumu nosacījumus un meklējot veidus, kā tos padarīt pieņemamākus. Piemēram, pārdošanas procesu nodrošināšanai izvēlēties digitālas sistēmas, kam ir prognozējamas un zemas ikmēneša izmaksas un kas neprasa lielas papildus investīcijas to ieviešanai vai apkalpošanai. Tostarp, ieviešot e-komercijas platformas, var meklēt papildus rīkus līzinga un digitālajiem maksājumiem, lai būtu vieglāk vadīt savu naudas plūsmu.
Pieejamība kā priekšrocība: izveidot jaunus biznesa modeļus uzņēmuma attīstībai
Mūsdienu biznesa vide ļauj testēt jaunus biznesa modeļus, piemēram, tādu, kas izmanto mazo uzņēmumu izkliedi kā priekšrocību un piedāvā efektīvu un ātru pēdējā kilometra piegādi. Tā var būt kā mobilā lietotne, kas savieno patērētājus ar maziem veikaliem, un, kad patērētājs iegādājas preces, sistēma piešķir pasūtījumu tuvākajam veikalam, nosaka cenu un piegādes laiku. Ja izvēlētais tirgotājs pieņem pasūtījumu, viņš ir atbildīgs par preces piegādi, kas bieži notiek ar kājām vai velosipēdu. Tam klāt var pievienot kabatas izmēra mobilo kases sistēmu un iegūt naudu no klienta uzreiz, pie viņa mājas durvīm.
Šie stratēģiskie ieteikumi var veicināt nozares kopējo digitālo transformāciju un palīdzēt maziem uzņēmumiem gan raitāk ieviest digitālās tehnoloģijas, gan uzlabot savu veiktspēju un tirgus izaugsmi.
* Latvijā mazie un vidējie mazumtirdzniecības uzņēmumi specializētajos veikalos un ārpus veikaliem veido 48.5% no kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījuma (neskaitot degvielas mazumtirdzniecību). Avots: Oficiālās statistikas portāls, skatīts 06.02.2024
Par autoru:
|
|
Edijs Tanons ir profesionāls uzņēmējdarbības vadītājs ar 20 gadu pieredzi Latvijas un starptautisku Informācijas Tehnoloģiju uzņēmumu vadībā. Iepriekš strādājis gan IBM, gan LG Electronics Baltijas uzņēmumu vadošajos amatos un šobrīd ar Datakom uzņēmuma komandu attīsta finanšu tehnoloģiju risinājumu Tiki-Taka PAY kā Latvijas, tā starptautiskajos tirgos.
|
Rakstu finansē Eiropas Savienība un Eiropas Savienība - NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.